dag 9 20-05-2010

Dag  9

Na ons ontbijtje gaan we vandaag snel aan de slag met ons dagelijkse computeractie. Vanmiddag staat er van alles op het programma. We pakken een bakkie warm drinken in onze rode mok en gaan aan de slag. Maar dan legt de boot ergens aan en moet Gert eerst even naar buiten om het aanleggen live mee te maken. Het zal wel gezellig zijn op het dek, want hij komt maar niet terug. Sommige mannen staan echt in weer in wind op het dek om maar geen gelegenheid ongebruikt te laten om een plaatje te schieten, dus verzanden ze in de overgebleven tijd in technische details. Soms zie ik Gert de helft van de ochtend of middag niet. Ook nu dus weer, en ben ik genoodzaakt om lekker te gaan lezen. Als hij terug komt, gaan we aan de slag. Ik kan het in principe wel alleen, maar samen is toch leuker. We zijn echter net bezig of Er wordt omgeroepen dat we door een kanaal varen. Er wordt zacht gevaren want de boot heeft slechts een metertje speling onder de boeg. Dit kanaal zorgt ervoor dat er niet om de Vesteralen geengevaren hoeft te worden. De eilandengroep heeft zijn naam aan het feit dat er omgevaren moest worden te danken. “Vester” is een verbastering van links en “ale” betekent zee, dus links van de zee.

Markeringspalen in het smalle en betrekking ondiepe kanaal met een typerende brug in de fjorjen op de achtergrond

In ieder geval, ik zit weer alleen dus ben ik weer genoodzaakt om na het computeren te gaan lezen, wat jammer nou…… We drinken later nog een bakkie en dan is het alweer lunchtijd. Daarna…verrassing…vertrekt Gert alweer naar het dek, en ik maak een praatje met 2 nederlandse dames. Gewoon effe gezellig. We vragen ons af hoe wij al die kilo’s, die wij onszelf deze vakantie aanmeten, weer gaan verwijderen. Dat zijn zorgen voor later. Nu genieten we er gewoon nog even van. We leggen aan in Storkmarknes waar het Hurtigruten museum zich bevindt. Het is erg leuk om te zien hoe de organisatie zich heeft ontwikkeld. Het geheel is begonnen in 1883. Eén enkele man, Dhr. Wild, kreeg het idee om een snelle postverbinding op te zetten. Passagiers konden ook gebruik maken van deze faciliteit. Je had een 1e klas, de hutten hiervan bevonden zich op dekniveau, 2e klas benedendeks. Voor 1e klas werd een lux eetarrangement aangeboden, 2e klas wat normaler en voor de 3e klas die zich onder in het schip ophield werden geen maaltijden verzorgd. Zij moeten hun eten zelf meenemen. Daarna werden 1e en 2e klas wat meer bij elkaar getrokken, en pas in 1930 werd voor alle klassen de maaltijden verzorgt. Heden ten dage zijn de maaltijden voor alle klassen gelijk.

een oude stuurhut in het museum

We hebben maar kort de tijd om het museum te bekijken, dus snellen we weer naar de boot voor de volgende stopplaats. Voor ons zal dat ter hoogte van de Trollenfjord zijn. We gaan op een apart bootje op Zeearend safari. We moeten overstappen vanaf een varende Midnatsol op een kleinere boot. De baren zijn nogal woelig dus het duurt even voordat de verantwoordelijken voor deze overstap groen licht geven, maar dan mogen we over de loopplank. Er staat een stevige wind, zeg maar het waait gewoon erg hard. Het is koud en het bootje gaat best tekeer maar als je jezelf goed vasthoud is het te doen. We varen naar de Trollenfjord en wanneer we ons aan het eind omdraaien komt daar net de Midnatsol de fjord ingevaren. Leuk om je eigen boot eens varende te zien vanuit een andere boot. Als we de Trollenfjord uitkomen begint de eigenlijke safari. En ja hoor, daar komt er één. Wat een machtige vogels om te zien. De mannen met de camera’s schieten er lustig op los. Zo komen er wel drie arenden op het aas af en ze worden allemaal vastgelegd op de gevoelige plaat.

Zeearend

Met een paar dames hebben we de grootste lol. Het was mooi maar ook heel gezellig. Dan varen we naar het ontmoetingspunt met ons cruise schip. De zee is er niet minder woelig op geworden, en het bootje stampt tegen de wind en de golven in. Er wordt verzocht om van het dek af te gaan en een plaatsje beneden te zoeken en te gaan zitten. De wind komt namelijk straks bij het oversteken van een fjord op de zijkant van het schip te staan en we liggen dan bovendien schuin op de golven.  In de kajuit zijn alle plaatsen bezet en we worden nog verder naar beneden verwezen, want we moesten en zouden gaan zitten. Nou, dat ze daar goed aan deden bleek wel op het moment dat we de fjord overstaken. Het bootje slingerde en stampte als een waanzinnige en als je inderdaad ergens had gestaan, had je je roer niet recht kunnen houden. Enkele mensen krijgen last van zeeziekte en er worden plastic zakjes aangevoerd. Gelukkig hebben wij nergens last van gehad.

Dit is het bootje waar we mee op safari zijn geweest / drogende stokvis op de achtergrond

We leggen aan in Svolsvaer en al snel komt het moederschip door de nauwe havenmonding naar de aanlegplaats.

De “Midnatsol” kruipt de haven binnen

We gaan aan boord en het is tijd voor het diner. We beginnen met een gebonden groentesoep. De groenten waren wel door een zeef gehaald,dus het was een romig geheel. Het hoofdgerecht bestond uit kabeljauw op aardappelpuree, overgoten door een bruine jus met stukjes gekookte wortel en kleine stukjes champignon. Het toetje was een puddinkje met kersen erop. De kok had weer alle zeilen bijgezet om dit culinaire hoogstandje op onze borden te toveren. Na het diner drinken we koffie/thee en gaan daarna nog even aan land om een plaatje te schieten van het huisje waar we tijdens onze Noordkaapgang hebben vertoefd in het plaatsje Stamsund. Daarna is het tijd om de dag af te sluiten. Het bedje in onze hut kijkt ons uitnodigend toe…..we komen eraan….

Grts Gert en Irene

Zomaar een kerkje wat voorbij glijdt…

302 Responses to “dag 9 20-05-2010”